Uczniowie klasy 1au realizowali projekt edukacyjny „Jestem samodzielny”. Celem projektu było rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności oraz umiejętności radzenia sobie w codziennych sytuacjach życiowych. W ramach działań uczniowie realizowali następujące tematy:
- „Co to jest samodzielność?” – uczniowie zapoznali się z definicją słowa samodzielność.
- „Ćwiczę samodzielność każdego dnia” – zadania z zakresu tego tematu uczniowie realizowali każdego dnia trwania projektu. Zadania obejmowały czynności życia codziennego – zgłaszanie swoich potrzeb, mycie rąk i zębów, zdejmowanie i ubieranie odzieży oraz obuwia, wydmuchiwanie nosa, nakrywanie do stołu, utrzymywanie porządku w swoim otoczeniu oraz wywiązywanie się z funkcji dyżurnego.
- „Decyduję o sobie” – uczniowie mieli możliwość decydowania i dokonywania wyboru. Uczestniczyli w pogadance dotyczącej tego jakie decyzje mogą samodzielnie podejmować. Dowiedzieli się, że mogą decydować np. o tym jaki kolor bluzki, które spodnie i skarpetki ubiorą, jaką zabawką będą się bawić, który wzór puzzli ułożą, jaką techniką wykonają pracę, z czym zjedzą kanapkę.
- „Zapinam guziki i zamki, wiążę buciki”, „Segregujemy ubrania i rozwieszamy pranie” – zadania z zakresu tych tematów bardzo się uczniom spodobały. Z ogromnym zaangażowaniem i uśmiechem na twarzy wykonywali proponowane aktywności. Doskonalili umiejętność zapinania/odpinania guzików i zamków błyskawicznych. Podjęli próby nauki wiązania sznurowadeł. Uczyli się segregować, rozwieszać i składać ubrania.
- „Przygotowujemy proste posiłki i estetycznie je spożywamy” – podczas realizacji tego tematu uczniowie brali udział w warsztatach kulinarnych w pizzerii PIRAT oraz przygotowywali kanapki.
- W ramach podsumowania uczniowie wykonali siatkę tematyczną, która przypomniała im jakie zadania wykonywali w trakcie trwania projektu oraz utrwaliła im, co to znaczy być samodzielnym.
Uczniowie z zaangażowaniem brali udział w proponowanych aktywnościach, co wpłynęło na osiągnięcie oczekiwanych efektów. Wzmocnili poczucie własnej wartości, przekonali się, jak wiele potrafią osiągnąć. Proponowane aktywności umożliwiły im podejmowanie współpracy i pokazały, jak ważna jest pomoc drugiej osobie. Wykonywane przez uczniów zadania wpłynęły na zwiększenie poczucia własnej sprawczości i podniesienie poziomu ich samodzielności. Pozwoliły na kształtowanie umiejętności praktycznych, przydatnych w życiu codziennym.
Opracowała: Weronika Szukała




















