Dobrą aplikację mam, więc ćwiczyć mogę sam, czyli TIK na WF-ie

W dzisiejszym świecie rozwój technologii multimedialnej jest obecny w każdej dziedzinie życia, również w systemie edukacji ma swoje miejsce. Coraz powszechniejsze są e-podręczniki, interaktywne tablice nauczania stają się podstawą wyposażenia sal lekcyjnych w większości szkół, przygotowanie multimedialnych prezentacji to jeden z elementów kształcenia informacyjno technologicznego uczniów, a zadania domowe z wykorzystaniem Internetu to niemal szkolna codzienność.
W związku z czym, wychowanie fizyczne również musi „pójść do przodu”, zmieniać się i ewaluować. Jeszcze kilka lat temu charakterystycznymi „przyborami” nauczyciela był stoper oraz papierowy dziennik, w którym skrupulatnie zapisywano wszelkie wyniki uzyskane przez uczniów. Obecnie, dzięki rewolucji w świecie „multimediów” zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mają możliwość korzystania z wielu innych nowoczesnych technologii, które mogą pozytywnie zmienić oblicze współczesnej lekcji wychowania fizycznego. Chcąc zwiększyć zaangażowanie naszych uczniów w szeroko pojętą aktywność fizyczną przygotowującą do samodzielnych wyborów w przyszłości, nauczyciele wychowania fizycznego opracowali
program innowacyjny pod tytułem: „Dobrą aplikację mam, więc ćwiczyć mogę sam, czyli TIK na WF-ie.” Program w tym roku szkolnym realizują uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim klasy IV – VIII, umiarkowanym lub znacznym – klasy VIII b, VIII c, VIII d Szkoły Podstawowej oraz uczniowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy.

TIK na lekcjach wychowania fizycznego

Pierwsze miesiące roku szkolnego to czas sprzyjającej pogody i realizacji zajęć wychowania fizycznego na świeżym powietrzu. Proponowane aktywności w terenie miały za zadanie wyposażenie uczniów w umiejętności które pozwolą im również na aktywny udział w rekreacji i uprawianiu sportu. Marszobiegi, marsze nordic – walking, czy rekreacyjna jazda rowerem to proste, dostępne dla każdego formy ruchu przygotowujące do organizowania i prowadzenia aktywnego, zdrowego trybu życia w warunkach pozaszkolnych. Wykorzystanie TIK na zajęciach w terenie czy boisku szkolnym pozwoliło nauczyć uczniów jak monitorować swój wysiłek by wykonywany był on z korzyścią dla zdrowia.

Korzystając z aplikacji Endomondo na telefonie, krokomierzy, stoperów i zegarków z pomiarem naszego pulsu, mieliśmy kontrolę nad czasem trwania aktywności, przebytą odległością, ilością spalonych kalorii i pomiarem pulsu, który był indywidualnym wyznacznikiem intensywności wysiłku. Pomiar czasu biegu na krótkim i dłuższym dystansie był punktem wyjścia do pracy nad rozwojem sprawności motorycznej, której wypracowane efekty zmierzymy pod koniec roku szkolnego. Nagrane filmiki z rzutu piłeczką palantową, piłką lekarską czy sprawną zmianą pałeczki sztafetowej w zespole, były wyznacznikiem prawidłowej techniki, którą będziemy zdobywać w wiosennym okresie realizacji zadań lekkoatletycznych.

Nie tylko lekkoatletyka wspierana była technologią informacyjno-komunikacyjną. Wykorzystując filmiki instruktażowe z YouTube, wzmacnialiśmy swoje mięśnie posturalne biorąc udział w treningu fitness pt. „Zdrowe plecy” na lekcjach gimnastyki korekcyjnej. Proponowane ćwiczenia pozwoliły zaplanować własne zestawy ćwiczeń kształtujących prawidłową sylwetkę ciała, które możemy wykorzystać na co dzień w domu.

Podczas treningu również podany był instruktaż do ćwiczeń rozciągających, jak i prawidłowego oddychania podczas wykonywania ćwiczeń.

Technologię informacyjno – komunikacyjną wykorzystujemy również przy realizacji projektu edukacyjnego „Gimnastyka śródlekcyjna” realizowana w klasach I – III szkoły Przysposabiającej do Pracy. Uczniowie uczą się, w jaki sposób nagrać krótki film instruktażowy dotyczący ćwiczeń gimnastyki śródlekcyjnej z ich udziałem. Wybierają wersję filmu dla nich bardziej odpowiednią. Dobierają podkład muzyczny. Robią zdjęcia dotyczące ćwiczeń – pozycja wyjściowa, wykonanie i pozycja końcowa ćwiczenia. A wszystko po to, by udostępnić kolegom, koleżankom i umożliwić im codzienną wspólną gimnastykę śródlekcyjną.

TIK regularnie będzie gościć na lekcjach WF, a nasi uczniowie już proponują kolejne zadania.

Opracowały: A.M.Haglauer i A.Kryś

 

Napisano w Aktualności

Opcje dostępności