Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Gramy Zmysłami” (grudzień)

Grudzień – Sensoryczne ozdoby świąteczne

W grudniu zrealizowaliśmy trzecie zadanie projektowe – Sensoryczne ozdoby świąteczne.

W ramach zajęć korygujących wady mowy uczniowie wykonywali ozdoby choinkowe zgodnie z instrukcją słowną i obrazkową (obrazki, fotografie, symbole). Terapeuta fotografował wykonywane przez uczniów czynności np. kolorowanie, wycinanie, zawieszanie ozdoby na choince – tworząc historyjkę. Uczniowie nazywali wykonywane czynności, układali zdjęcia i opowiadali następstwa zdarzeń. Rozwijali, bądź doskonalili funkcje dłoni (poprzez terapię ręki) w celu uzyskania efektywniejszej precyzji ruchów artykulacyjnych języka, warg, żuchwy. Wszystkie zabawy rozwijające sprawność manipulacyjną działały stymulująco na rozwój mowy (biernej i czynnej) i sprawność aparatu mowy. Podopieczni śpiewali kolędy i piosenki o tematyce świątecznej, uczestniczyli w zabawach logorytmicznych i naśladowczych. Pobudzano zmysł powonienia – „zapachami świąt” tj. przyprawą korzenną, cynamonem, anyżem, goździkami, mandarynkami, pomarańczami itp. Stymulowano zmysł smaku (pierniki, pomarańcze, mandarynki).

Podczas zajęć integracji sensorycznej w grudniu dzieci miały za zadanie usprawniać motorykę małą, stymulować węch oraz usprawniać układ przedsionkowy. Każde dziecko otrzymało mandarynkę i goździki. Zadanie polegało na tym, aby samodzielnie nakłuwać goździkiem mandarynkę przy jednoczesnym siedzeniu na platformie, która był w ruchu liniowym. Dziecko miało również za zadanie określenie zapachu produktów, które otrzymało i wyrazić opinię czy zapach mu odpowiada. Po zakończeniu zadania, każde dziecko zabierało swoją mandarynkę do domu.

W trakcie zajęć z tyflopedagogiki uczniowie mieli możliwość doznania wrażeń zmysłowych w zakresie wzroku, dotyku i węchu. Rozwijali umiejętności spostrzegania poprzez odszukanie patyczków o określonej barwie, ułożenie na wzorze kształtu choinki. Stymulując zmysł dotyku wybierali i doklejali symetrycznie pompony, gwiazdki i wypełniali kontury bombki kolorowymi pomponikami. Kolejnym zadaniem wykonywanym przez uczniów było odszukanie wśród przygotowanych materiałów tych, które mają intensywny zapach (goździki, laski cynamonu, anyż), a następnie ozdobienie nimi choinek i bombek, które uczniowie zabrali do swoich domów, jako świąteczne dekoracje.

Oprac.: Joanna Patrycja Kaźmierczak

Napisano w Aktualności

Opcje dostępności