Grudzień – Sensoryczne ozdoby świąteczne
W grudniu zrealizowaliśmy trzecie zadanie projektowe – Sensoryczne ozdoby świąteczne.
W ramach zajęć korygujących wady mowy uczniowie wykonywali ozdoby choinkowe zgodnie z instrukcją słowną i obrazkową (obrazki, fotografie, symbole). Terapeuta fotografował wykonywane przez uczniów czynności np. kolorowanie, wycinanie, zawieszanie ozdoby na choince – tworząc historyjkę. Uczniowie nazywali wykonywane czynności, układali zdjęcia i opowiadali następstwa zdarzeń. Rozwijali, bądź doskonalili funkcje dłoni (poprzez terapię ręki) w celu uzyskania efektywniejszej precyzji ruchów artykulacyjnych języka, warg, żuchwy. Wszystkie zabawy rozwijające sprawność manipulacyjną działały stymulująco na rozwój mowy (biernej i czynnej) i sprawność aparatu mowy. Podopieczni śpiewali kolędy i piosenki o tematyce świątecznej, uczestniczyli w zabawach logorytmicznych i naśladowczych. Pobudzano zmysł powonienia – „zapachami świąt” tj. przyprawą korzenną, cynamonem, anyżem, goździkami, mandarynkami, pomarańczami itp. Stymulowano zmysł smaku (pierniki, pomarańcze, mandarynki).
Podczas zajęć integracji sensorycznej w grudniu dzieci miały za zadanie usprawniać motorykę małą, stymulować węch oraz usprawniać układ przedsionkowy. Każde dziecko otrzymało mandarynkę i goździki. Zadanie polegało na tym, aby samodzielnie nakłuwać goździkiem mandarynkę przy jednoczesnym siedzeniu na platformie, która był w ruchu liniowym. Dziecko miało również za zadanie określenie zapachu produktów, które otrzymało i wyrazić opinię czy zapach mu odpowiada. Po zakończeniu zadania, każde dziecko zabierało swoją mandarynkę do domu.
W trakcie zajęć z tyflopedagogiki uczniowie mieli możliwość doznania wrażeń zmysłowych w zakresie wzroku, dotyku i węchu. Rozwijali umiejętności spostrzegania poprzez odszukanie patyczków o określonej barwie, ułożenie na wzorze kształtu choinki. Stymulując zmysł dotyku wybierali i doklejali symetrycznie pompony, gwiazdki i wypełniali kontury bombki kolorowymi pomponikami. Kolejnym zadaniem wykonywanym przez uczniów było odszukanie wśród przygotowanych materiałów tych, które mają intensywny zapach (goździki, laski cynamonu, anyż), a następnie ozdobienie nimi choinek i bombek, które uczniowie zabrali do swoich domów, jako świąteczne dekoracje.
Oprac.: Joanna Patrycja Kaźmierczak
![](http://www.zsswolsztyn.pl/wp-content/uploads/2023/01/20221208_123202-768x1024.jpg)
![](http://www.zsswolsztyn.pl/wp-content/uploads/2023/01/20221208_123001-768x1024.jpg)
![](http://www.zsswolsztyn.pl/wp-content/uploads/2023/01/20221208_142511-768x1024.jpg)
![](http://www.zsswolsztyn.pl/wp-content/uploads/2023/01/20221208_141047-768x1024.jpg)
![](http://www.zsswolsztyn.pl/wp-content/uploads/2023/01/319301144_477860737790725_6721637467332955688_n-771x1024.jpg)
![](http://www.zsswolsztyn.pl/wp-content/uploads/2023/01/319105299_671712271089556_6275699337219199309_n-771x1024.jpg)
![](http://www.zsswolsztyn.pl/wp-content/uploads/2023/01/319100473_1249661525583324_6256168502661745288_n-769x1024.jpg)
![](http://www.zsswolsztyn.pl/wp-content/uploads/2023/01/318746105_824194438873247_6003455322688785073_n-1024x769.jpg)
![](http://www.zsswolsztyn.pl/wp-content/uploads/2023/01/318763387_819233739165644_6368938758739912516_n-1024x769.jpg)