W lutym 2016r. w naszej szkole zorganizowano Szkolny konkurs historyczny: Śladami źródeł historycznych dla uczniów klas IV-VI z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim szkoły podstawowej oraz klas I-III z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim gimnazjum.
Celami konkursu było:
- uświadomienie lub przypomnienie uczniom czym są źródła historyczne i jak ważną rolę odgrywają w życiu człowieka;
- zainspirowanie i zachęcenie uczniów do podjęcia samodzielnych (wspólnie z rodziną) poszukiwań ciekawych źródeł historycznych, sięgania do źródeł historycznych, badań i opisu (również z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych) tych źródeł;
- promocja atrakcyjnych form przekazu treści historycznych (wystawa źródeł historycznych).
Wszyscy uczniowie w ramach zajęć historii i społeczeństwa w szkole podstawowej oraz historii w gimnazjum otrzymali informacje dotyczące organizacji konkursu, przypomnieli sobie czym są źródła historyczne i jak się je dzieli.
Zadaniem uczniów było przynieść do szkoły źródło historyczne (rekwizyt lub ilustrację źródła) z krótkim opisem (szkoła podstawowa) lub z opisem minimum na pół strony kartki A4 (gimnazjum): Skąd pochodzi źródło historyczne? Jaki to rodzaj źródła historycznego? Ile ma lat? Do kogo należy? Do czego dane źródło historyczne służyło/służy? Czego dowiedziałeś/aś się na podstawie tego źródła? Itp.
Komisja konkursowa, czyli Panie: Anna Łoniewska, Anna Białek i Magdalena Biniak oceniły przyniesione przez uczestników konkursu źródła pod względem: zgodności z tematem, atrakcyjności i oryginalności ujęcia tematu, wartości literackiej i historycznej.
Wśród uczestników nie było przegranych 🙂
Wszystkie przyniesione przez nich źródła historyczne stanowiły ciekawą lekcję historii!
Zwycięzcy wśród uczniów szkoły podstawowej:
Dyplomy za wzorowe zaangażowanie otrzymali:
– Daniel Milarczyk, kl. 5 (stara latarka pradziadka i aparat fotograficzny)
– Weronika Halina Kaiser, kl. 6 (żelazko z duszą)
– Martyna Poloch, kl. 6 (zdjęcia rodzinne)
Wyróżnienia za zaangażowanie otrzymali:
– Patryk Buda, kl. 5 (wspomnienie I Komunii św.)
– Leszek Główczak, kl. 4 (menażera z czasów II wojny światowej)
Dyplom za udział otrzymała:
– Dominika Frąk, kl. 6 (książką opisująca dzieje Polski z czasów rozbiorów)
Zwycięzcy wśród uczniów gimnazjum:
Dyplomy za wzorowe zaangażowanie otrzymali:
– Seweryn Jan Lewandowski, kl. 1g (stary młynek praprababci do kawy)
– Blanka Andżelika Budzyń, kl. 1g (łyżka praprababci przywieziona z ZSRR)
– Katarzyna Nowicka, kl. 2g (drzewo genealogiczne)
– Filip Stefan Cielecki, kl. 3g (plakietka pradziadka z udziału w zawodach konnych).
Zwycięzcy w dn. 8 marca 2016r., oprócz dyplomu otrzymali ocenę celującą z historii i społeczeństwa w szkole podstawowej i historii w gimnazjum oraz drobne upominki.
Prace konkursowe stworzyły piękną wystawę, którą uzupełniono
o kroniki szkole (też źródła historyczne!)
– najstarszą z lat szkolnych 1976/1977 oraz najnowszą z 2015/2016.
Oprac.: M. Biniak – organizator konkursu